Logowanie
 Pierwszy program HelloWorld - programowanie Android
Tworząc nowy projekt dostajemy prosty program typu HelloWorld. Zobaczmy na początek jego kod.


package com.example.lukasz.helloworld;

import android.app.Activity;
import android.os.Bundle;
import android.view.Menu;
import android.view.MenuItem;


public class MainActivity extends Activity {
@Override
protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
setContentView(R.layout.activity_main);
}

@Override
public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
getMenuInflater().inflate(R.menu.menu_main, menu);
return true;
}

@Override
public boolean onOptionsItemSelected(MenuItem item) {
int id = item.getItemId();

if (id == R.id.action_settings) {
return true;
}

return super.onOptionsItemSelected(item);
}
}



Omówię teraz jego poszczególne części.

Pierwszą linijką zawsze jest nazwa naszej paczki programu.


package com.example.lukasz.helloworld;


Wszystkie pliki z danego projektu należą do jednej paczki. Taki system pozwala je grupować pod względem projektu. Nazwę paczki podaje się zawsze na początku tworzenia nowego projektu.


import android.app.Activity;
import android.os.Bundle;
import android.view.Menu;
import android.view.MenuItem;


Następnym krokiem jest zaimportowanie potrzebnych elementów naszej "biblioteki standardowej". Importować trzeba wszystkiego czego będziemy chcieli używać. Poprzez importowanie poszczególnych klas otrzymujemy dostęp do ich metod, w tym możliwości ich ewentualnego nadpisania poprzez przeładowanie. To co najważniejsze to importujemy Activity, Bundle dla przechowywania informacji dla aplikacji oraz Menu i MenuItem dla obsługi menu programu.


public class MainActivity extends Activity


Teraz możemy już otworzyć klasę naszej aktywności nazwanej zgodnie z tym jak nazywała się aktywność podana na etapie tworzenia projektu. Nasza aktywność dziedziczy po Activity, więc dostajemy możliwość przeładowania jej metod, w tym onCreate, onCreateOptionsMenu oraz onOptionsItemSelected.


@Override
protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
setContentView(R.layout.activity_main);
}


Pierwsze co nam proponuje Android Studio czy Eclipse i co robimy to piszemy własną metodę onCreate. Metoda ta pochodzi z Activity i obsługuje wszystko to co powinno być zrobione w trakcie uruchamiania aplikacji. Przekazywany parametr Bundle savedInstanceState przechowuje tutaj poprzedni stan aplikacji.


super.onCreate(savedInstanceState);


Wewnątrz wywoływana jest oryginalna metoda onCreate rodzica co fizycznie uruchomi aplikację.


setContentView(R.layout.activity_main);


Na koniec metoda ta wywołuje setContentView, która ustawia graficzny interfejs użytkownika. Pokrótce tworzy nasz interfejs, do którego mamy odpowiedni kreator, a który opisuje go poprzez plik layoutu activity_main.xml (main.xml w Eclipse). To właśnie owe main w activity_main odnosi się do nazwy pliku activity_main.xml. Przekazana klasa R jest tu generowana automatycznie. R pochodzi tutaj od słowo Resource czyli zasób. Zapewniać ma ona identyfikatory dla plików zasobu.

Dalej mamy już metody tworzenia i zarządzania menu. Pierwsza z nich to onCreateOptionsMenu.


@Override
public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
getMenuInflater().inflate(R.menu.menu_main, menu);
return true;
}


Metoda onCreateOptionsMenu ma za zadanie utworzyć menu i dodać je do pisanej aplikacji. Samo menu podobnie jak layout generujemy odpowiednim narzędziem wspomagającym, a samo menu zdefiniowane jest w zasobach w R.menu.menu_main w pliku menu_main.xml. Na tym etapie można też dodać własne pozycje menu w kodzie programu o czym napiszę w następnych częściach kursu.

Na końcu mamy jeszcze obsługę menu reagującą na kliknięcie, a zatem kolejne zdarzenie.


@Override
public boolean onOptionsItemSelected(MenuItem item) {
int id = item.getItemId();

if (id == R.id.action_settings) {
return true;
}

return super.onOptionsItemSelected(item);
}


Metoda onOptionsItemSelected pobiera pozycję menu poprzez instrukcję:


int id = item.getItemId();


Następnie rozpoznawana jest pozycja po identyfikatorze:


if (id == R.id.action_settings) {
return true;
}


Dla danego identyfikatora wykonywane jest dane zadanie przewidziane jako reakcja na wybranie pozycji z menu.

Zabrania się kopiowania tego kursu i udostępniania poza portalem HotFix.pl




Niedługo następne części kursu.

 Reklama

 Komentarze
#1 | 4453 dnia 01/05/2015 15:03
fajnie, skorzystam Smile
 Dodaj komentarz
Dla wszystkich komentarzy wymagana jest ich akceptacja przez moderatora.

Nick:



AntyBOT (dla niezalogowanych): Napisz słowo hotfix wielkimi literami

/articles.php?article_id=403

 Artykuły
Polecany artykuł


Jak walczyć z pobieraczkiem? Jak odstąpić od umowy? O tym w artykule.
 Ostatnie komentarze
gryPrzez: patryk7133 [dnia: Feb 10, 2019]
Witam. Moja karta 128 GB prze...
gryPrzez: Gracz [dnia: Jan 24, 2019]
Chcę naprawić rejestr ale mam la...
gryPrzez: Wiktor_Szkoła_Pruszków_Technik [dnia: Jan 21, 2019]
KAWAŁ DOBREJ ROBOTY!!!!!!!!!!`11...
gryPrzez: Bolek [dnia: Jan 11, 2019]
Panowie do takich sprzedawców tr...
gryPrzez: Jurek! [dnia: Jan 10, 2019]
Super! autoodtwarzanie w Win ...
gryPrzez: Bociuch [dnia: Dec 29, 2018]
Dzięki działa znakomicie
gryPrzez: SD_joke [dnia: Dec 28, 2018]
U mnie zakup 32GB od gasgroup na...
gryPrzez: nerevarine [dnia: Dec 27, 2018]
Tylko że nie istnieje taki forma...
 Gry
Polecany artykuł


Quake

Klasyk FPS w wersji flash.
 Programy
Polecany artykuł


Tapin Radio Darmowa aplikacja służąca do słuchania i nagrywania radia internetowego
 Recenzje
Polecana recenzja


Sleeping Dogs
Policjant pod przykrywką rozpracowuje Triadę.
 Facebook