Logowanie
 Pierwszy program HelloWorld - programowanie Android
Tworząc nowy projekt dostajemy prosty program typu HelloWorld. Zobaczmy na początek jego kod.


package com.example.lukasz.helloworld;

import android.app.Activity;
import android.os.Bundle;
import android.view.Menu;
import android.view.MenuItem;


public class MainActivity extends Activity {
@Override
protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
setContentView(R.layout.activity_main);
}

@Override
public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
getMenuInflater().inflate(R.menu.menu_main, menu);
return true;
}

@Override
public boolean onOptionsItemSelected(MenuItem item) {
int id = item.getItemId();

if (id == R.id.action_settings) {
return true;
}

return super.onOptionsItemSelected(item);
}
}



Omówię teraz jego poszczególne części.

Pierwszą linijką zawsze jest nazwa naszej paczki programu.


package com.example.lukasz.helloworld;


Wszystkie pliki z danego projektu należą do jednej paczki. Taki system pozwala je grupować pod względem projektu. Nazwę paczki podaje się zawsze na początku tworzenia nowego projektu.


import android.app.Activity;
import android.os.Bundle;
import android.view.Menu;
import android.view.MenuItem;


Następnym krokiem jest zaimportowanie potrzebnych elementów naszej "biblioteki standardowej". Importować trzeba wszystkiego czego będziemy chcieli używać. Poprzez importowanie poszczególnych klas otrzymujemy dostęp do ich metod, w tym możliwości ich ewentualnego nadpisania poprzez przeładowanie. To co najważniejsze to importujemy Activity, Bundle dla przechowywania informacji dla aplikacji oraz Menu i MenuItem dla obsługi menu programu.


public class MainActivity extends Activity


Teraz możemy już otworzyć klasę naszej aktywności nazwanej zgodnie z tym jak nazywała się aktywność podana na etapie tworzenia projektu. Nasza aktywność dziedziczy po Activity, więc dostajemy możliwość przeładowania jej metod, w tym onCreate, onCreateOptionsMenu oraz onOptionsItemSelected.


@Override
protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
setContentView(R.layout.activity_main);
}


Pierwsze co nam proponuje Android Studio czy Eclipse i co robimy to piszemy własną metodę onCreate. Metoda ta pochodzi z Activity i obsługuje wszystko to co powinno być zrobione w trakcie uruchamiania aplikacji. Przekazywany parametr Bundle savedInstanceState przechowuje tutaj poprzedni stan aplikacji.


super.onCreate(savedInstanceState);


Wewnątrz wywoływana jest oryginalna metoda onCreate rodzica co fizycznie uruchomi aplikację.


setContentView(R.layout.activity_main);


Na koniec metoda ta wywołuje setContentView, która ustawia graficzny interfejs użytkownika. Pokrótce tworzy nasz interfejs, do którego mamy odpowiedni kreator, a który opisuje go poprzez plik layoutu activity_main.xml (main.xml w Eclipse). To właśnie owe main w activity_main odnosi się do nazwy pliku activity_main.xml. Przekazana klasa R jest tu generowana automatycznie. R pochodzi tutaj od słowo Resource czyli zasób. Zapewniać ma ona identyfikatory dla plików zasobu.

Dalej mamy już metody tworzenia i zarządzania menu. Pierwsza z nich to onCreateOptionsMenu.


@Override
public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
getMenuInflater().inflate(R.menu.menu_main, menu);
return true;
}


Metoda onCreateOptionsMenu ma za zadanie utworzyć menu i dodać je do pisanej aplikacji. Samo menu podobnie jak layout generujemy odpowiednim narzędziem wspomagającym, a samo menu zdefiniowane jest w zasobach w R.menu.menu_main w pliku menu_main.xml. Na tym etapie można też dodać własne pozycje menu w kodzie programu o czym napiszę w następnych częściach kursu.

Na końcu mamy jeszcze obsługę menu reagującą na kliknięcie, a zatem kolejne zdarzenie.


@Override
public boolean onOptionsItemSelected(MenuItem item) {
int id = item.getItemId();

if (id == R.id.action_settings) {
return true;
}

return super.onOptionsItemSelected(item);
}


Metoda onOptionsItemSelected pobiera pozycję menu poprzez instrukcję:


int id = item.getItemId();


Następnie rozpoznawana jest pozycja po identyfikatorze:


if (id == R.id.action_settings) {
return true;
}


Dla danego identyfikatora wykonywane jest dane zadanie przewidziane jako reakcja na wybranie pozycji z menu.

Zabrania się kopiowania tego kursu i udostępniania poza portalem HotFix.pl




Niedługo następne części kursu.

 Reklama

 Komentarze
#1 | 4453 dnia 01/05/2015 15:03
fajnie, skorzystam Smile
 Dodaj komentarz
Dla wszystkich komentarzy wymagana jest ich akceptacja przez moderatora.

Nick:



AntyBOT (dla niezalogowanych): Napisz słowo hotfix wielkimi literami

/articles.php?article_id=403

 Artykuły
Polecany artykuł


Jak walczyć z pobieraczkiem? Jak odstąpić od umowy? O tym w artykule.
 Ostatnie komentarze
gryPrzez: Maciak Plock [dnia: Apr 03, 2020]
wynik jest wysoko w google, przy...
gryPrzez: MAMBA [dnia: Mar 24, 2020]
Warning: Only 61104 of 61105 MBy...
gryPrzez: Random32 [dnia: Mar 18, 2020]
Witam, u mnie na polskim Window...
gryPrzez: muffintodebil [dnia: Mar 04, 2020]
aha gosicu to niezly jestes zaaw...
gryPrzez: Maciek [dnia: Feb 20, 2020]
2 karty 512 kupione na allegro: ...
gryPrzez: xd [dnia: Feb 05, 2020]
zrobiłem sposób Vin/7 na dziesią...
gryPrzez: gtremik [dnia: Jan 25, 2020]
Dzięki seba86mu :) Działa
gryPrzez: Mirek [dnia: Jan 22, 2020]
A jest rozwiązanie dla Windowsa 10?
 Gry
Polecany artykuł


Quake

Klasyk FPS w wersji flash.
 Programy
Polecany artykuł


Tapin Radio Darmowa aplikacja służąca do słuchania i nagrywania radia internetowego
 Recenzje
Polecana recenzja


Sleeping Dogs
Policjant pod przykrywką rozpracowuje Triadę.
 Facebook