Logowanie
 NVIDIA GeForce GTX 480, GTX 470 - oficjalna premiera Fermi
NVIDIA GeForce GTX 480, GTX 470 - oficjalna premiera Fermi
23 marca, czyli cztery dni temu minęło dokładnie pół roku od momentu, kiedy to na rynku pojawiły się pierwsze karty graficzne bazujące na procesorach w pełni wspierających sprzętowo technologię DirectX 11 kompatybilną z Shader Model 5.0. Mowa tutaj o układach ATI Radeon HD 5870 oraz HD 5850. Od tamtego momentu korporacja AMD, właściciel marki ATI, wydała w sumie aż siedem rodzin kart graficznych z serii ATI Radeon HD 5000 Series (HD 5800, HD 5700, HD 5970, HD 5670, HD 5500, HD 5450) technologicznie o klasę wyprzedzających najlepsze układy graficzne, jakie w swym asortymencie posiadała NVIDIA, główny i jedyny rywal ATI w branży.

Dziś po wielkich zapowiedziach na rynku światowym, również polskim, zagościły dwa pierwsze układy ze stajni NVIDIA, które pod kątem zastosowanych w nich technologii stają na równi z ATI Radeon HD 5000 Series. Oczywiście mam na myśli karty NVIDIA GeForce GTX 480 oraz NVIDIA GeForce GTX 470, których nazwa kodowa procesora - Fermi (GF100), stała się już chyba galaktycznym echem medialnym w świecie komputerów, albowiem osobiście nie pamiętam tak rozreklamowanej nazwy kodowej jakiegokolwiek z procesorów GPU czy też CPU. Od kilku miesięcy gdzie nie spojrzeć, wszędzie Fermi. Teraz już wiemy cóż to takiego. Powiem jedno: do najwydajniejszej karty graficznej świata - ATI Radeon HD 5970 nowemu "Fermiemu" daleko ;)

Procesory graficzne Fermi (GF100), tak więc NVIDIA GeForce GTX 480 oraz NVIDIA GeForce GTX 470 wyprodukowane zostały w 40-nanometrowym procesie technologicznym, co pozwoliło na zmieszczenie ogromnej liczby 3 miliardów tranzystorów w architekturze rdzenia. Do tego dochodzi 480 procesorów strumieniowych NVIDIA CUDA o częstotliwości taktowania 1401MHz. Dane te dotyczą modelu NVIDIA GeForce GTX 480, zaś w przypadku NVIDIA GeForce GTX 470 specyfikacja techniczna jest nieco słabsza, acz na dorównującym poziomie. GTX 470, to 448 procesorów NVIDIA CUDA z zegarem 1215MHz.

Według zapewnień producenta układy NVIDIA GeForce GTX 480, GTX 470 dysponują nawet od 1,5 do nowet 3 razy większą wydajnością w porówaniu do karty NVIDIA GeForce GTX 285, która dotąd była uważana za najpotężniejszą propozycję korporacji z Santa Clara z północnoamerykańskiego stanu Kalifornia (NVIDIA). Karty oferują sprzętową kompatybilność z technologią DirectX 11 (DirectCompute 11), Shader Model 5.0 OpenCL oraz OpenGL 3.2. DirectX 11 rządzi się swymi prawami i posiada ogromny potencjał, jeżeli chodzi o jakość generowanej grafiki. Głównie mam na myśli obsługę tak zwanej teselacji (Tesselation), którą w praktyce można przetłumaczyć na kafelkowanie. Funkcja ta potrafi geometryczną siatkę danego obiektu świata wirtualnego zbudowanego z malutkich trójkątów sprzętowo podzielić na jeszcze mniejsze trójkąty, co w efekcie pozwala na stworzenie bardzo realistycznego, czasami wręcz niemożliwego do odróżnienia od świata rzeczywistego obrazu. Efekty te głównie dotyczą wszelkiego rodzaju wypukłości, zagłębień, falistej struktury figur geometrycznych. W grach perfekcyjność teselacji zaobserwować możemy między innymi po idealnie odwzorowanych dziurach od pocisków pistoletu w stalowych drzwiach czy falowanej powierzchni wody, która zestawiona może być nawet z 1,6 miliarda trójkątów, a głowa postaci liczyć będzie nawet 18,000 włosów.

Przykłady efektywności teselacji (Tesselation) technologii DirectX 11:




Oczywiście owa funkcja testelacji dostępna jest już od pół roku w układach graficznych ATI Radeon HD 5000 Series, lecz na podstawie licznych testów porównawczych dostępnych w Sieci wnioskować można, że w przypadku układów ATI wydajność kart (poza HD 5970) w trybie DirectX 11 nie jest tak wysoka, jaką oferują układy NVIDIA GeForce GTX 480 oraz NVIDIA GeForce GTX 470. Jednak architektura Fermi (GF100) ustępuje efektywnością Radeonom HD 5000 przy obsłudze starszych zestawów funkcji API, czyli w DirectX 9.0c czy DirectX 10.

Wraz z pojawieniem się na rynku kart ATI Radeon HD 5000 Series umożliwiono zestawinie trzech monitorów w jeden wyświetlany obraz, z opcją projkecji trzech różnych i niezależnych obrazów na trzech monitorach. Technologia ta nosi nazwę ATI Eyefinity, a do jej zastosowania układy ATI Radeon wymagają zagospodarowania złącza DisplayPort. NVIDIA nie mogła pozostać dłużna korporacji AMD i wprowadziła kopię technologii ATI Eyefinity, mianowicie NVIDIA 3D Vision Surround Technology. W tym przypadku każdy z pojedynczych trzech wyświetlaczy może emitować obraz w rozdzielczości Full High-Definition, tak więc 1920x1080, zaś łącza rozdzielczość materiału generowanego przez kartę zsumowana z trzech wyświetlaczy wynosi 5760x1080, przy czym technologia ATI Eyefinity pozwala na wyświetlenie łącznego obrazu w rozmiarze 7680x1600 pikseli, także w tej kwestii NVIDIA nie dorównała ATI. Na swoją korzyść NVIDIA do stworzenia trybu NVIDIA 3D Vision Surround Technology nie wymaga złącza DisplayPort, lecz HDMI. Kolejnym z walorów układów FERMI jest generowanie obrazu w trybie 3D Stereoscopic, zaś porządny efekt otrzymamy po skorzystaniu z dołączonych do zestawu specjalnych okularów 3D.



Cena układów graficznych NVIDIA GeForce GTX 480 oraz NVIDIA GeForce GTX 470, to wydatek rzędu 2,000 zł.

Źródło: Sparkle Computer oraz Informacje Prasowe producentów kart graficznych NVIDIA GeForce
Poleć znajomym:
Poprzedni

Amerykanin został okradziony przez status na Facebooku
Następny

Nietuzinkowe telefony komórkowe za 215 tysięcy dolarów
 Reklama
 Komentarze
#1 | djarta dnia 27/03/2010 18:33
Czytałem test GTX 480 i szczerze powiem nie równa się z 5970.
Jedynie jest lepszy od niego w 3 grach przy DX11.
GTX 480 jest głośny, zżera dużo prądu, mocno sie grzeje!
Lepiej dopłacić te 200 zł i mieć satysfakcje, że mamy wydajną , cichą i nie grzejącą sie karte jaką jest HD 5970. Smile
#2 | seba86mu dnia 27/03/2010 19:12
Zgadzam się z Tobą w 100%
#3 | iamgod dnia 03/04/2010 16:20
A ja się nie zgadzam, fakt HD5970 jest szybszy od GTX480 tylko ze jaki jest sens porównywania karty składającej się z dwóch GPU do pojedynczego układu. AMD pokazał już wszystko w serii HD5000 która mogła sobie konkurować ze starą serią GT200, a nVidia dopiero zaprezentował pierwsze model z nowej serii które będą prawdziwym wyzwaniem dla Radeonów HD5000... szczerze to nVidia wcale się nie musi starać żeby skopać d... AMD, po specyfikacji pierwszych układów widać że nVidia zostawiła sobie jeszcze duże pole do popisu dla przyszłych modeli GTX400.
#4 | seba86mu dnia 07/04/2010 10:37
Z tym, że nie sztuką jest wypuścić układy graficzne dorównujące specyfikacją i efektywnością z półrocznym poślizgiem w stosunku do konkurenta. NVIDIA od zarania swych dziejów stosuje tę politykę. Podgląda co wprowadza ATI, potem wdraża te same technologie do swoich układów, a potem chodzą pogłoski, że NVIDIA ma lepsze karty graficzne od ATI. Niech choć raz zaprezentuje coś praktycznego jako pierwsza.
Tak, jak powiedziałeś HD 5970, to karta dwurdzeniowa, więc jaki sens jest wydawać niemalże takie same pieniądze za GTX 480, skoro można mieć dwa rdzenie graficzne za podobne pieniądze ?
GTX 480 jest kolejnym szumem medialnym i tzw. przerostem formy nad treścią. To kolejny znaczek firmowy NVIDII. Czy słyszałeś jakieś szumne zapowiedzi przed premierą HD 5800 Series (pierwszy układ z DX11 i SM5.0) ? Karta wyszła niespodziewanie i zrobiła miłe zaskoczenie. Efektywnością w grach stoi na równym poziomie z GTX 285 (dwurdzeniowa), a w niektórych przypadkach ja przebija.
NVIDIA od zawsze czeka na propozycje konkurencji i potem się szczyci, że jest w czymś niby lepsza. Szkoda tylko, że dla konkurencji, w tym wypadku dla AMD, technologie NVIDII są już przestarzałe, no bo jak inaczej nazwać zabieg wprowadzenia układów GTX 480, które wspierają technologie, które ATI zaprezentowało już pół roku temu ?
W międzyczasie NVIDIA rozkoszowała nas "rewelacjami", jakimi są odgrzane kotlety GT 210, 220 itp.
 Dodaj komentarz
Dla wszystkich komentarzy wymagana jest ich akceptacja przez moderatora.

Nick:



AntyBOT (dla niezalogowanych): Napisz słowo hotfix wielkimi literami



 Artykuły
Polecany artykuł


Jak walczyć z pobieraczkiem? Jak odstąpić od umowy? O tym w artykule.
 Ostatnie komentarze
gryPrzez: Maciak Plock [dnia: Apr 03, 2020]
wynik jest wysoko w google, przy...
gryPrzez: MAMBA [dnia: Mar 24, 2020]
Warning: Only 61104 of 61105 MBy...
gryPrzez: Random32 [dnia: Mar 18, 2020]
Witam, u mnie na polskim Window...
gryPrzez: muffintodebil [dnia: Mar 04, 2020]
aha gosicu to niezly jestes zaaw...
gryPrzez: Maciek [dnia: Feb 20, 2020]
2 karty 512 kupione na allegro: ...
gryPrzez: xd [dnia: Feb 05, 2020]
zrobiłem sposób Vin/7 na dziesią...
gryPrzez: gtremik [dnia: Jan 25, 2020]
Dzięki seba86mu :) Działa
gryPrzez: Mirek [dnia: Jan 22, 2020]
A jest rozwiązanie dla Windowsa 10?
 Gry
Polecany artykuł


Quake

Klasyk FPS w wersji flash.
 Programy
Polecany artykuł


Tapin Radio Darmowa aplikacja służąca do słuchania i nagrywania radia internetowego
 Recenzje
Polecana recenzja


Sleeping Dogs
Policjant pod przykrywką rozpracowuje Triadę.
 Facebook